Kennisbank

Concurrentie analyse

Concurrentie analyse: Waarom staan zij hoger dan ik?

Een concurrentie analyse is een van de stappen dat we doen tijdens een SEO optimalisatie. We gaan onderzoeken waarom het best presterende bedrijf die op interessante zoekwoorden voor jou niche vanboven staat en waarom jij niet?

1. Onderzoek op je huidige website

Eerst en vooral kijken we al eens naar wat je nu hebt. Heb je al een website? En waar scoor je nu in google? Wat zijn goed scorende zoekwoorden momenteel of waar laten we steken vallen op de website? Daarbij beginnen we om zo uit te maken op welk vlak we moeten gaan ingrijpen en verbeteren.

2. Concurrentie analyse

We gaan opzoek naar de belangrijkste concurrenten van jouw bedrijf. We analyseren deze bedrijven aan de hand van verschillende tools. En zo kunnen we te weten komen wat we eventueel kunnen doen om hoger te scoren dan hen in google.

3. Content en zoekwoorden

Als we weten waar de concurrent beter op scoort gaan we analyseren wat wij op onze beurt beter kunnen doen dan hen en kunnen we content gaan ontwikkelen dat je bij de concurrent niet ziet. Content waarvan wij hebben onderzocht dat dit beter zal ontvangen worden door jouw klanten. En kunnen we dit gaan combineren met massaal gaan inzetten op zoekwoorden die goed scoren in de branche. Een simpel voorbeeld iemand met een garage zal al snel kunnen scoren op eventueel auto kopen in “locatie” dit zijn veel voorkomende zoekwoorden en werken met dezelfde structuur in vele branches.

4. Maak een plan van aanpak

Nu je inzicht hebt in de concurrentie analyse kan je al beginnen met een plan van aanpak. Je kan dit gaan aanpakken op de korte en lange termijn

Korte termijn 

Denk aan kleine aanpassingen zoals het optimaliseren van je zoekwoord gebruik, het herschrijven van titels en meta descriptions, of het toevoegen van een paar gerelateerde onderwerpen in je content

Lange termijn

Op lange termijn kan je gaan werken aan je linkbuilding en aan het consistent uploaden van nieuwe content op je website. Zo kun je continu nieuwe backlinks verkrijgen en daar is onze goede vriend google verzot hij pusht websites die regelmatig nieuwe content uploaden enorm.

Doe nog altijd regelmatig een concurrentieanalyse zodat je weet als het seo landschap verandert als je merkt dat de concurrent nieuwe zoekwoorden gebruikt die enorm goed scoren in google dan kan je daar iets mee gaan doen!

Bekijk onze kennisbank

Het ontwerpen van de webstie, van low-fidelity wireframe tot high-fidelity wireframe. Dit doen we tijden het webdesign

Je website zichtbaar maken voor google, technische seo, linkbuilding, keyword research. Kortom alles om jouw website goed te doen scoren in google.

Belang gechten aan de identiteit van je bedrijf. Welk logo wordt er gebruikt, welke kleuren typeren jouw bedrijf, hoe kunnen we dit overbrengen op sociale media en nog veel meer doen we als branding.